Last but not least.....

27 januari 2015 - Santiago, Chili

Gisteren en vandaag zijn we bezig geweest met allerlei boodschapjes voor onszelf en anderen. Met 34 graden loop je je dan best het la.....,  in de wetenschap dat het na morgen gewoon weer 30 graden kouder wordt. Want morgenmiddag om 1 uur (bij jullie 17.00) start onze terugreis, met alle mooie beelden en indrukwekkende herinneringen van 3 weken Chili.

Eerst hebben we gisteren wat flessen Pisco ingeslagen, waarover ik jullie de uitleg nog schuldig was. Chili en Peru zijn niet met elkaar eens waar de pisco het beste smaakt. Ik denk een beetje hetzelfde als bij jenevers: Nederland of Belgie/Noord-Frankrijk? In elk geval is Pisco Sauer zo ongeveer het nationale aperitiefje. Overal waar je het drinkt smaakt het weer anders. Je maakt het drankje met zo'n halve liter vers geperst citroensap, een kopje suiker, ongeveer een derde liter Pisco, en voor de rest veel, heel veel ijsblokjes. Alles bij elkaar levert je dat anderhalve liter ijskoude Pisco Sauer op, wat een zeer aanvaardbare zomer-cocktail is, ook nog eens vol vitamine C.

Gistermiddag mochten we op  bedrijfsbezoek komen bij Novofarma, waarvan Andreas algemeen directeur is. Dat komt zo: hij deed eerst commerciele ervaring op bij het farmaconcern Boehringer Ingelheim in Duitsland. Dat bedrijf stationeerde hem als landmanager. Eerst in Mexico en alweer 20 jaar geleden in Chili. In Chili kwam hij er snel achter, dat de farmaceutische industrie in dit enorm langgerekte land een probleem had. De Chileense markt is modern, maar met net zoveel inwoners als Nederland klein. Bij immense afstanden is dat dus een probleem voor elk farmaceutisch bedrijf dat hier iets verkopen wil, laat staan veel.

Andreas kwam toen op het idee van een serviceconcept voor ieder farmaceutisch bedrijf dat maar mee wilde doen: een centrale opslag (Santiago ligt heel centraal), incl. koel- en vriesruimtes, een volledige distributie zowel over de weg als door de lucht, incl. rechtstreekse facturatie aan de bestellers (bijv. apothekers, hier vaak grote ketens). Natuurlijk polste hij eerst collegabedrijven. Omdat hij zelf bij Boehringer werkte, kende hij ook de meeste andere firma's. Er bleek sprake van voorzichtige interesse, want farmabedrijven zijn aartsconcurrenten die hun spullen niet graag naast elkaar zien liggen.

Toch vond Andreas 3 bedrijven die in het idee wel geld wilden stoppen. Zo startte Novofarma in 2001 haar magazijn met 21 medewerkers. Het bleek zo'n goed concept, dat het bedrijf 14 jaar later beschikt over 29.000 vierkante meter magazijn, verdeeld over verschillende hallen, 400 medewerkers, inpaklijnen, koelkamers en vriescellen, en klokje-rond aan het werk. Er zijn 40.000 artikelen vanuit de farmaceutische industrie. Novofarma heeft 28 opdrachtgevers voor wie het bedrijf full-service is, en nog eens 7 voor wie ze slechts een deel doen, bijv. voorraad houden. Heel interessant om alles eens te zien, zeker in vergelijking met toen ik er 10 jaar geleden was....

En nu? Vanavond hebben we een afscheidsetentje aangeboden. Maar nu eerst inpakken. In plaats van eerst alles te moeten opzoeken wat je mee wilt nemen, wordt het nu gewoon bekijken hoe je alles weer mee terug krijgt. Ciao!

1. L t en a:
    27 januari 2015
    Wowie! Hopelijk hebben jullie een fantastische reis gehad en alvast een hele goede terugreis gewenst! Liefs
  2. Cobie:
    27 januari 2015
    Lieve Peter en Kathinka .
    Ik vond het heel gezellig om jullie reis mee te beleven via deze site!
    Geniet nog even van jullie laatste dag en een goede vlucht!

Xxx
  3. Melanka:
    27 januari 2015
    Goede terugreis gewenst! We lopen elkaar precies mis.. ik ga a.s. maandag op vakantie.. stedenreisje van 10 dagen naar... Hong Kong! Een stad die ik altyd al wilde bekijken. De 12e zien we elkaar weer op het werkoverleg :-)
  4. Marjolein:
    27 januari 2015
    Jammer dat het er alweer op zit voor jullie, dinsdag alweer aan de espresso de la casa!
    Geniet nog van de laatste dag en succes met pakken. Vlieg veilig terug naar huis ↪
  5. Jeroen:
    27 januari 2015
    ook ik hoop dat jullie een fantastische reis hebben gehad.
    vond het leuk om hem op deze manier mee te beleven.
    nog een goede terug reis en tot zeer spoedig ziens.
    groetjes, Jeroen
  6. RobJan:
    He lieve twee!
    Een hele goede reis toegewenst!!!
    Liefs van ons uit Emmen.
  7. Hans & Mariska:
    28 januari 2015
    Goeie terug reis, gaaf om jullie belevenissen mee gemaakt te hebben. Doe voorzichtig, zien jullie vrijdag wel. XXX van ons.

p.s.de straat is nog steeds geen extra Dacia rijker!
  8. Renée Tichelaar:
    28 januari 2015
    Ik heb genoten van jullie reisverslag, welkom terug!