Chileense wijn en zo....

21 januari 2015 - Maipo, Chili

Vandaag werden we om 10 uur afgehaald voor onze excursie naar het Maipo-dal, 30 km ten zuiden van Santiago, en onderdeel van 'Central Valley'. De rit gaat naar Santa Rita, althans naar de hoofdvestiging. Daar is een kwart van hun wijngebieden gevestigd (1.000 hectare), de andere 3.000 in andere valleien. Daar waar we vandaag zijn op onze 6 uur durende excursie wordt hoofdzakelijk rode wijn geproduceerd, de Chileense cabernet sauvignon, en in weer andere gebieden dichter bij zee (koeler en vochtiger) de chardonnay.

Op het terrein is tevens het Museo Andino gevestigd, dat een fraaie indruk geeft van de grensoverschrijdende volkeren rond de Andes; zowel in Chili, Peru als Bolivia. Het is werkelijk ongelooflijk wat je er ziet aan kleding, gereedschappen, sieraden en keramiek van jawel: de 3e eeuw voor Chr. tot nu. Katinka en ik zijn normaal gesproken niet zulke museumgangers, maar dit museum is echt heel fraai, zelfs met pagina's uit Hollandse logboeken van eeuwen geleden. En ja, die zijn best te lezen. Bovendien veel gouden en zilveren sieraden, paardentuigen, -stijgbeugels en -sporen, kleding in de meest fantastisch bonte kleuren, gouden drinkbekers en allerlei schotels, schalen, bakjes etc.

Dan door naar de rondleiding over het wijngoed. Stel je maar eens voor dat hier per uur volautomatisch 12.000 flessen kunnen worden gevuld, op jaarbasis 20 miljoen liter. Wijn in de fles, ECHTE kurk erop, etiket erop, in dozen gestopt. Daarvan is 80% bestemd voor de export naar 70 landen. Chili zelf heeft net zoveel inwoners als Nederland, en wat het aan hoeveelheden wijn produceert, kan onmogelijk in het land zelf worden gedronken. Al afgelopen week, toen we met Andreas en Camilla bij de lokale Makro waren, waren we verbaasd over al de ons bekende Chileense wijnen, die net zo goed in Nederland te koop zijn. En grappig genoeg voor ongeveer dezelfde prijs als bij de AH of de Gall & Gall!

Wat leuk is om te vertellen: Chili is als de dood voor insectenplagen. In alle kompasrichtingen weten ze zich beschermd; in het noorden door de woestijn, in het zuiden door de gletsjers, in het westen door de oceaan en in het oosten door de Andes. Zelfs voordat je met het KLM-vliegtuig landt in Santiago, wordt het toestel eerst helemaal gesprayd met 'passagiersvriendelijk' spul, zodat er geen beestjes het land binnenkomen. Eigenlijk hebben ze misschien wel gelijk...

Terug naar de wijn: aan het eind van elke rij wijnplanten wordt een rozenstruik geplant. Daarvoor is maar 1 reden: rozen zijn zo gevoelig, dat de eerste de beste parasiet onmiddellijk de roos aantast, als een soort vooralarm voor de wijnstokken. Vergelijk het maar met het meenemen van een vogeltje in een ondergrondse mijn. De excursie werd afgerond met een fantastische 3-gangen lunch op het wijngoed. Aardig detail: de wijn wordt sneller bijgeschonken dan je je kunt voorstellen, all-in. En dat om 13.30...

Morgen en overmorgen gaan we naar de grootste en belangrijkste havenstad Valparaiso (nadruk op de 'i') en Vina del Mar. Onze gidsen zijn Nicole (Andreas' 2e dochter) en Matias, haar vriend. Zelf wonen zij in Vina del Mar. Het is een onvoorstelbare luxe om overal gidsen te hebben die 'vloeibaar' Spaans spreken en weten waar je als beste heen kunt. Deze dagen worden dan ook geen 'tourist trip', maar gewoon daarheen waar de Chilenen zelf ook heengaan.

We komen bij jullie terug; kijk ondertussen maar eens naar de foto's van wijngoed Santa Rita!

1. Cobie:
    22 januari 2015
    Hik,hik,hik en proost.
  2. Ria Stolk:
    22 januari 2015
    Dat Museo Andino lijkt me werkelijk zo de moeite waard. Ik ben wel een liefhebber van musea en met name van dingen uit de oudheid. De geschiedenis van een land die je terug kunt zien in kleding en voorwerpen. Ik denk dat dit een heel bijzonder museum is. Wat zijn jullie toch ongelooflijke bofkonten dat je dit allemaal kunt zien.
    Maar ook dat jullie steeds leuke mensen bij je hebt die jullie rondleiden. Echt geweldig. Je zijn echte geluksvogels.
    geniet ervan ook namens mij. Ik geniet van jullie verhalen en van de mooie foto's.
    groetjes
    24 januari 2015
    Ja, daar 13.30 uur maar in Nederland dan al 19.30 uur. Dat wijntje kan best
  5. Ria en Peter:
    25 januari 2015
    Wat leuk om te lezen, je drinkt je glaasje nu met mooie herinneringen!