Ff de economie spekken op een 'bijkomdag'

20 januari 2015 - Santiago, Chili

Gisteren zeiden ze dat het wat koeler was in Santiago: zo'n 18 graden. Vanochtend konden wij daarvan nog net een graantje meepikken en een uurtje langer slapen zonder meteen de hitte. Maar voor de rest is het vandaag gewoon weer 26 graden. Ons oprechte medeleven met de temperaturen bij jullie. We lezen over alles tussen +3 overdag en -2 's nachts. Prettige wedstrijd, dus.... Dat wordt slikken, straks.

Na vanmorgen het verhaal gemaakt te hebben over onze 'mijntocht' in Calama, doen  we het vandaag was rustiger. Met Katinka gaat het weer een stuk beter. We wandelen een paar uur rond in 'Los Dominicos Artisans Village', hier niet ver vandaan. En nee, dat zijn geen souvenirwinkels. Dat wil zeggen, die zitten er ook wel tussen met allemaal troep, maar van de 150 winkeltjes van leem en stro zijn de meeste toch van producenten van echt mooie dingen van Chileense herkomst. Roept u maar: kleding van alpaca, lama of schaapswol, sieraden van zilver, koper lapislazuli (een blauwe edelsteen die alleen voorkomt in Chili en Afghanistan), muziekinstrumenten als gitaren, mandolines en panfluiten, producten uit hout en steen, inheemse kruiden en wondermiddeltjes, kleurrijk speelgoed, keramiek, noem het allemaal maar op. Als je olifantjes spaart, schijn je die te moeten krijgen (net als boedhabeeldjes). Dus kocht ik voor Katinka een olifantje van lapislazuli, een ring en hanger uit zilver en lapislazuli, en een gigantische ring van geel en rood koper. Mooie herinneringen aan een zo veelzijdig land.

Morgen hebben we geboekt voor een excursie naar 'Central Valley'. Dit is het dal onmiddellijk ten zuiden van Santiago, waar veruit het leeuwendeel van de Chileense wijn vandaan komt. Drink je regelmatig wijn uit Chili, dan kun je zo goed als zeker zijn dat hij daar vandaan komt...

1. Ria:
    20 januari 2015
    Er is maar een woord voor: Grandioos.
  2. Melanka:
    20 januari 2015
    Leuk zeg! Lapis lazuli is een prachtige steen - een prachtige kleur koningsblauw met soms gouden spikkels. Zuivere lapis is best kostbaar en prachtig.
  3. Melanka:
    Lapis Lazuli
    herkomst: Afghanistan

Lapis lazuli is blauw van kleur vaak met witte (kwarts) en goudkleurige (pyriet) vlekjes.

En als je erin gelooft:

Lapis lazuli is een hele spirituele steen. Het bevordert spirituele kracht, spirituele vaardigheden, astraal reizen, verlichting, wijsheid en geeft innerlijke rust en vrede. De steen maakt eerlijk, oprecht en helpt innerlijke waarheid vinden en deze accepteren. Het helpt je jezelf zijn en je eigen weg bewandelen. De steen bevordert creativiteit, objectiviteit en helderheid van geest. Het heeft een positief effect op vriendschappelijke en liefdesrelaties. Lapis lazuli heeft een sterke werking op de keel en het keel chakra (5e) en stimuleert hierdoor het uiten van je mening, emoties en dingen die je dwars zitten. Fysiek helpt lapis lazuli klachten van keel, strottenhoofd, schildklier en stembanden. Het heeft een positieve werking op migraine, slaapproblemen, duizeligheid, stress, het immuunsysteem, het gehoor en verlaagt de bloeddruk.
  4. Cobie:
    21 januari 2015
    Wat fijn dat het weer een stuk beter gaat met Katinka .
    En je zegt roept het maar, nou doe mij dan maar een koper lapislazuli. want een gitaar is een beetje te groot om mee te nemen (en ik kan ook geen gitaar spelen.)hihi.

Geniet nog van het weer en van het land.
    Xxx Cobie
  5. Jeroen:
    21 januari 2015
    lijkt ons ook heel leuk om daar eens te winkelen.
    mooie foto's en filmpjes hebben jullie weer gemaakt!
    fijn dat het weer een stuk beter gaat met Katinka!
    veel plezier in 'Central Valley'- niet te veel proeven hoor!
    groet, Jeroen
  6. Nanny en Koos:
    24 januari 2015
    Wow, een olifantje, een ring en een hanger! Lucky Katinka!