Parque Nacional 'Torres del Paine'

12 januari 2015 - Puerto Natales, Chili

Als je ten zuiden van de 51e breedtegraad zit, wordt het 's nachts niet echt donker. Sterker nog, het blijft min of meer licht, al was het rond half zes een soort van schemerend.

We zitten in de Patagonische provincie 'Ultima Esperenza' Dat betekent 'laatste hoop', dat in de 15e eeuw sloeg op de laatste hoop om een doorgang te vinden tussen de beide oceanen. Ze zochten dus naar Straat Magellan.

Weer zeer bijtijds op vanmorgen. Als eerste gingen we naar de Cueva del Milodon, de Grot van de Milodon. De milodon was een 3 meter hoog zoogdier, een soort beer, waarvan resten werden gevonden van 14.000 jaar oud. In deze door een gletsjer gevormde grot bleven de resten in het ijs zo goed geconserveerd, dat zelfs de vacht grotendeels geconserveerd bleef. Waarna zo ongeveer alle universiteiten ter wereld een zwarte handel startten om een stukje daarvan te krijgen. Uiteindelijk was er vrijwel niets meer over, en moest Chili op z'n knietjes in Londen bedelen om wat stukjes terug te krijgen.... Daarmee kwam het prehistorisch onderzoek wel goed op gang, want er werden ook resten ontvangen van andere diersoorten en zelfs..... van de mens van 10.000 jaar geleden. Daarmee komt de geschiedenis van de eerste bevolking van de Amerika's zwaar onder druk te staan.

Daarna kwam één van de belangrijkste hoogtepunten van onze reis aan bod. Wie Chili zegt te kennen, moet ook Torres del Paine hebben gezien. Tien jaar geleden kwam ik het park binnen vanaf de Argentijnse kant, ditmaal bleven we aan Chileense zijde. En waar het park de afgelopen dagen nog in bewolking en nevelen gehuld was, hadden we vandaag enorme mazzel. Afgezien van een krachtige, ijskoude wind was er zon, met veel prachtig licht en reflecties. De tour bestond uit een rondrit waarbij je de 'Torres' (de zuilen) steeds vanuit een andere kompasrichting zag. Via Lago Amarga, Lago Nordeskjöld, Lago Sarmiento, Lago Pehoe (waar we lunchten) en Lago Grey. Daar lag de gletsjer Grey helaas wel middenin buiïg weer, maar you can't win 'em all... Voor de rest een prachtige dag volop natuur. Met heel veel Guanaco's (beschermde berglama's, die rechtstreeks afstammen van kamelen), een Zorro Gris (Zuid-Amerikaanse grijze vos) en opnieuw die 'lokale struisvogels'. Op een gegeven moment riep onze gids ook dat er een condor te zien was, maar die konden we niet ontdekken.

Wat hebben we veel foto's gemaakt! Zeker zal niet alles wat zijn, want door de loeiharde wind woei de camera zelfs bijna van zijn statief, maar er zal zeker genoeg bij zitten.'n Bijzondere dag, met 23 mensen in een kleine touringcar. Tikje jammer dat die een klapband kreeg, maar de chauffeur kon het wiel verwisselen.

Iets na half acht waren we terug in ons kunstzinnige hotel. Daarna het dorp in gegaan voor een bord krab. Want eten moet een mens immers ook...

Morgen een excursie naar 2 gletsjers. Je leest er weer over!

1. Cobie:
    13 januari 2015
    Wat een belevenis is deze reis voor jullie.
    Ik geniet van het reisverslag .
    Xxx
  2. Marjolein:
    13 januari 2015
    Ik geniet van jullie verhalen.
    Ben benieuwd naar de foto's van de Torres!
  3. Melanka:
    13 januari 2015
    Klinkt geweldig! Ben ook benieuwd naar de foto's :-)
  4. Elly&Cor:
    13 januari 2015
    Geweldig, wat een prachtige reis en wat een afwisselende ervaring. Warmte, koude, prachtige natuur, het is overweldigend. De reisverhalen zijn prachtig! We beleven het een beetje mee.
  5. Jeroen:
    13 januari 2015
    wat kan je toch leuk schrijven. wat een geweldige omgeving
    ik geniet net als vorige schrijvers van jullie verhalen en foto's.
    kijk nu al weer uit naar de volgende.
    lekker genieten en goed eten na afloop, beter kan je het toch niet hebben!
  6. Ria:
    13 januari 2015
    Ondanks dat wij hier in het koude, natte, en stormachtige Nederland zitten, is het heerlijk om jullie warme verhalen te lezen. Ziet er echt gaaf en ontzettend mooi uit.
  7. RobJan:
    13 januari 2015
    Mooi verhaal weer, zo leren we ook weer wat! Veel plezier morgen!
  8. Jeanne:
    13 januari 2015
    Zeer interessant van beer tot Lama en van bui tot zon met zijn licht reflecties. Een prachtige laatste hoop.
    Het gaat jullie morgen weer goed.
  9. Hans & Mariska:
    13 januari 2015
    Wat is het GAAf om jullie belevenissen te volgen, veel plezier nog, xxx van ons
  10. Jeanne:
    14 januari 2015
    Zo jullie gaan van de beer naar de lama en van bui naar zo'n met Ijn lichtreclecties. Dat is weer genieten.