Ff wennen aan 29 graadjes

8 januari 2015 - Santiago, Chili

Als je ruim 27 uur niet naar je mandje bent geweest, is het dan erg als je om half tien uit je bedje klimt? Dan ben je toch best al 'n eind over je jetlag heen? Vandaag, de 8e (proficiat, Erik!) was een soort van in-between rustdag. Onze gastheer en gastvrouw moeten gewoon aan het werk, dus wat rond gewandeld en een van de vier grootste shopping centers van Chili bezocht, hier zo'n 800 meter vandaan. Gigantisch en ultramodern, met helemaal bovenop een dakterras met in een cirkel alleen maar restaurants. Daar dus maar geluncht onder een parasol: zalmrolletjes met wat Sauvignon Blanc; het is tenslotte vakantie.

Toen ik vanmorgen wat foto's van het huis wilde nemen en de kap van mijn camera haalde, bleek ik te beschikken over een verkruimelde UV-lens eronder. Kijk, dat bedoel ik nou met Peter Pechstein. Een fotozaak in het winkelcentrum verwijderde voorzichtig alle stukjes glas, en nu maar hopen dat het hoofdobjectief nog goed is. Uiteraard ook een nieuwe UV-lens moeten kopenen voor Katinka een UV-zonnenbril. Thuis liggen er op verschillende plekken drie, maar dan moet je ff weten waar... Tot slot hopen we onze kleindochters te verblijden met wat baby- en kinderschoentjes. Wel nog even ingroeien, want bij hoogzomer krijg je hier geen winterschoenen :-)

De wijk Las Condes is te betitelen als voor de bovenste middenklasse; vrijstaande herenhuizen van allemaal andere architectuur, met grote terrassen, grond eromheen en van top tot teen beveiligd met camera's, rolhekken al dan niet met schrikkeldraad, en veel honden. Volgens Andreas is het hier niet crimineler dan bij ons..... maar ja, bij ons ligt dat bij villawijken ook wat genuanceerder.

Vanavond hebben we Andreas en Camilla, zijn nieuwe partner, op hun voordracht uitgenodigd bij een Peruaans restaurant. Hartstikke makkelijk, als mensen zo goed de weg weten..... Door de vele immigranten heeft Chili, net zo min als Amerika, echt een eigen keuken. Klaarblijkelijk is de Peruaanse keuken een zeer verfijnde. Jullie horen het!

Andreas' dochter Isabela heeft ons uitgenodigd, ons morgen de binnenstad te laten zien met haar vriend Diego. En wel per bus en metro. Omdat ze ook in deze metropool wonen en de stad op hun duimpje kennen. We verheugen ons op deze guided tour door mensen die weten waar het mooi of gezellig is!

1. RobJan:
    Dag lieve mensen,

Wat een belevenissen alweer in de eerste dagen! En ook Bourgondisch natuurlijk. We hadden niet anders gedacht. We zijn benieuwd wat de Peruaanse keuken zoal te bieden heeft.
    Fijne lunch trouwens...Is die 27 graden droge warmte of vochtig? Heel veel plezier morgen in de binnenstad!
    En vaak pech....ja! Maar het komt ook vaak weer beter goed dan met menig ander....Toch? Genieten maar!!!
    Liefs van ons, RobJan en Bettina.
  2. L t en a:
    8 januari 2015
    Lens kapot is kak, maar de ervaringen en zalmrolletjes zijn binnen!!!
    Geniet ervan en doe ook een beetje voorzichtig daar...

Ps De Peruaanse keuken staat vooral bekend om de gegrilde cavia!!!!!! Hahaha

Xxxxxx
  3. Ria:
    8 januari 2015
    Ben heel benieuwd wat jullie gaan eten wat hebben ze daar wat wij hier niet hebben, Ik snap nu waar de chili saus vandaan komt. ha ha,
  4. Cobie:
    9 januari 2015
    Het Bourgondische kunnen we wel aan jullie overlaten.(proost en eet smakelijk).
    En wat het weer betreft kunnen jullie nu beter daar zijn dan hier,regen en storm.
    Anders maar een nieuwe camera kopen hoor want we willen wel mooie foto's zien..
    Verdwalen zullen jullie gelukkig niet met 2 van die lieve gidsen.
    Xxx
  5. Zonne:
    9 januari 2015
    Leuk om te lezen, we lezen natuurlijk alles voor aan lieve Zonne, ze is wel een beetje jaloers op jullie lekkere weer, geniet ervan baasjes , groetjes Zonne
  6. Emma&Gino:
    9 januari 2015
    Hoi lieve mams en peter,

Dit klinkt al helemaal goed daar! En aan de foto's te zien wonen ze daar helemaal niet verkeerd...
    De meiden verheugen zich al de schoentjes, vooral Senna zoals ze zegt: ik hou van schoenen met hakjes haha
    Xxxx van ons
  7. Nanny en Koos:
    10 januari 2015
    Je vrouw heeft, naast schoenen, nooit zonnebrillen genoeg, Peter.