Hoe je een huishouden kunt bestieren

10 januari 2015 - Santiago, Chili

Ons als gewone Hollandse stervelingen valt de bek open, maar zij die bijvoorbeeld ooit een Zuid-Amerikaanse tv-serie hebben gezien, weten het: de rolpatronen in een huishouden hier liggen een tikkeltje anders. Voorwaarde daarbij is dan wel, dat je in de bovenste middenklasse moet zitten. Maar als twee buitenlanders met allebei een uitstekend salaris kunnen Andreas en Camilla zich iets heel praktisch veroorloven: personeel voor de huishouding in al zijn aspecten...

Voor ons lijkt het volslagen decadent, maar in Zuid-Amerika is het heel gewoon: een huishoudster/kokkin, een tuinman, klusjesman, een 'huiswerkbegeleidster' voor de kids. En een aparte strijkmevrouw, want dat werk is beneden de stand van de huishoudster > zij is de enige die hier elke dag is en ook inwoont en mee-eet, zij het apart in de keuken. Hier is het Doris. Om half zeven op en pas naar bed laat in de avond, als alles klaar en weer schoon is.

De taken van de huishoudster zijn simpel: zo ongeveer alles dat zich in een huishouden voordoet. Dus naast het bereiden van alle maaltijden ook de was en de hele schoonmaak, bedden verschonen, de zorg voor de huisdieren, telefonisch contact onderhouden over de regie met de vrouw en heer des huizes. Wat je in Engelse tv-series van vroeger ziet, zo gaat het hier ook.

Als gast/vakantievierder beschik je zo over een onwaarschijnlijke luxe; 's morgens staat je ontbijttafel klaar, terwijl je weg bent wordt je slaapkamer gedaan en de badkamer. Je vuile was overhandig je aan de huishoudster. En kom je weer naar huis, dan vraagt ze je wat je wilt drinken.

Niet dat het niets kost, vooral de huishoudster is een grote vaste post. Haar werk is dan ook 'wit'. Alle anderen worden betaald volgens een plezierig uurloon. Al met al een fantastische uitkomst met kinderen thuis > thuis zijn is overwegend 'quality time'. Zoals gezegd: mits je inkomsten toereikend zijn. Maar ik verbaas me er al ruim 25 jaar lang niet meer over dat Andreas (van origine Duitser) niet meer naar huis terug wil....

1. Ernst:
    10 januari 2015
    Genieten dus van de luxe!
  2. RobJan:
    10 januari 2015
    Lieve mensen,

.....En waarom wonen wij dan hier?? Vandaag storm, regen, koud, zelf huishouden doen etc.
    Leuk om even te face - timen vandaag. Zo zijn we toch een beetje bij elkaar. De rondleiding door huis en tuin....Moeten we vaker doen! Blijf genieten, allebei, tot de volgende berichten over Patagonia. Dat levert vast prachtige verhalen en plaatjes op! Liefs van ons, RobJan en Bettina.
  3. Ria Stolk:
    11 januari 2015
    Wat een bijzonder verhaal over het reilen en zeilen van de huishouding daar. Het lijkt mij het toppunt van luxe.
    Voor jullie ook heel ontspannen om zo in deze luxe en mooie omgeving je tijd door te brengen.
    veel plezier nog
    groetjes
    Ria Stolk
  4. Jeroen:
    11 januari 2015
    wat een genot. je hoeft zelf niets meer te doen.
    geniet er maar van !