Santiago bij 35 graden

10 januari 2015 - Santiago, Chili

Vandaag even iets over gisteren. Dat komt zo: gisteren deden we een forse stadswandeling. Wat te denken van zeven uur lang door een metropool bij 32-37 graden? Met uitzondering van de metro aan het begin en het eind van de tocht? Andreas' dochter Isabela had er duidelijk zin in. Lerend voor sportlerares met een goede conditie werden opa en oma even te voet door de stad gejaagd. Veel gezien in weinig tijd; als eerste naar de Cerro San Cristobal, een 500 meter hoge berg middenin de stad, met bovenop een spierwit Mariabeeld. Een gigantisch uitzicht over heel Santiago, zover het oog reikt. Onder een lichte smogdeken, dat dan weer wel. Bij de foto's zie je wat mooie snapshots. Door naar Santa Lucia, een mooie en gezellige wijk met een aardige ambachtelijke markt met louter Chileense en Zuid-Amerikaanse specialiteiten: van kleding en sieraden via muziekinstrumenten naar opnieuw kleding en soms zelfs heel aardige souvenirs. Met eenvoudige betonnen gangpaden onder zeildoek, maar toch een gezellige sfeer. Voor Katinka vonden we er 2 prachtige poncho's: een van alleen Alpaca (de berglama van hier) een tweede van Alpaca en schaapswol. De ene met leuke, vrolijke tinten, de andere juist met mooie warme kleuren.

Al die tijd onderbroken door drinken, drinken en nog eens drinken. Veel water, maar ook Cola Zero en een kloeke pul bier. Zonder vocht geen tocht, zullen we maar zeggen... Door de enorm droge warmte vrijwel zonder te zweten, gelukkig. En met weinig trek. Lopen, lopen, lopen, ook langs het presidentieel paleis op La Moneda. Voor de vorm maakten we er wel een foto van, maar het is een nogal lelijke schoenendoos. Bijzonder is hooguit de 'grootste vlag van Chili', ervoor op het plein, aan een enorme betonnen mast. Om half zeven weer thuis, voeten hoog, leunstoelen naar achteren..... pfffff. The end of a hot day.

1. Ria Stolk:
    Hallo Peter en Katinka,
    Ik liep een beetje achter met het lezen van jullie verhalen, maar na alles gelezen te hebben ben ik toch wel een beetje jaloers hoor. Allereerst op jullie conditie! 7 uur bij die hoge temperaturen dat zou ik beslist niet meer kunnen. En dat plaatje van die overheerlijke vismaaltijd..........verrukkelijk.
    Alleen voor het eten daar had ik al met jullie mee gewild.
    Grapje natuurlijk, dat begrijpen jullie wel. Maar wat een geweldig land zoveel schoonheid en dan ook nog goeie gidsen dat is echt helemaal te gek.
    Veel plezier ook voor de komende dagen
    groetjes
    Ria
  2. Nanny en Koos:
    10 januari 2015
    Een vrouw heeft, naast schoenen en zonnebrillen, nooit poncho's genoeg, Peter.

Ik verwacht nog wel een verslag van een heuse muilezeltocht of pak je gelijk een lama xl ?
  3. Ria:
    10 januari 2015
    Heeft Katinka het koud dat ze twee poncho's koopt. ha ha grapje, misschien kunnen jullie een paar extra schoenen kopen. Wie weet wat je verder nog moet lopen. klikt allemaal geweldig. Enyoi, Ria
    ps. Terwijl jullie in de zon zitten, wandelen en drinken, heb ik vandaag geprobeerd jullie tuin weer te fatsoeneren. Het heeft hier gestormd, dat wil je niet weten.
  4. Esther:
    11 januari 2015
    Een poncho van berglamahaar...geweldig!