Relaxing Sunday

18 januari 2015 - San Pedro De Atacama, Chili

Kwamen we gistermiddag thuis, werd Katinka's verkoudheid steeds heftiger, met name ook met hoesten. Nou weten we dat bij jullie de griepepidemie het nieuws al haalde, maar ze voelde zich toch wel zo beroerd dat ze om half vijf naar bed ging. Als ze grieperig is, wil ze hete kippensoep, die Andreas dankzij z'n perfect Spaans wist te bemachtigen in een restaurant. En als je dan, zoals hij, al je hele leven in de farmaceutische industrie werkt, weet je bij een apotheek ook een goede combi-aerosol te krijgen om te inhaleren. -Vandaag voelt ze zich dan ook al een stuk beter, al is ze er nog niet...

Onze geplande 'nachtexcursie' naar de geisers lieten we dan ook maar lopen. Om 04.00 uur opstaan voor iemand die zich ziek voelt, is niks. En voor mij gold iets anders: hier in San Pedro leef je op 2.450 meter, en dat gaat wel met het hartje. Maar die geisers zitten op 4.600 meter, en dat ZOU dan misschien wel te heftig kunnen worden met het zuustofpercentage.

Een alternatief dus: lekker laat ontbijten, en daarna naar de Termas de Puritama. Let wel: nog steeds op 3.841 meter. Dus behoorlijk kortademig, maar dat wisten we van tevoren. Het is werkelijk een paradijsje. Hier ontspringt de rivier de Puritama, om af te dalen over 9 heerlijke zwembassins, met elkaar verbonden door watervalletjes. Het warmste bassin bovenin is 33 graden, en de onderste zo'n 27. Daar zit je dan tussen rotsmassieven en enorm hoog pampagras,  in glashelder, zoet water. Daarin wat kleine visjes, net guppies, die Katinka eerst wat deden aarzelen. Maar uiteindelijk vond ze het er ook heerlijk.

Na terugkomst geluncht en.... siesta! Die siesta is altijd wel een beetje een probleem: je gaat voor max. anderhalf uur liggen, maar voor ons is het dan een groot probleem om weer op te staan. Toch vanavond weer het stadje in om nog even te kijken naar aardige 'Chilean-made' spullen, maar we vonden niks aardigs.

Na een dag met veel zon, zwemmen op grote hoogte en 500 m. stijl naar beneden en stijl naar boven om vanaf de parkeerplaats bij de thermen te komen, was Katinka toch zo moe dat ze om 20.00 maar weer in haar mandje kroop. Simpelweg niet lekker door de verkoudheid, met al dat hoesten. Morgen zien we weer verder....

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Cobie:
    19 januari 2015
    Jeetje hopen dat Kathinka zich toch wel weer snel beter gaat voelen.
    Wederom het ziet er weer fantastisch uit.
    En zeer verstandig om de geisers dan maar te laten voor wat het is en gewoon lekker rustig aan te doen.
    Xxx Cobie
  2. Esther:
    19 januari 2015
    Beterschap Katinka! Hopelijk doet de Chileense kippensoep wat hij moet doen...
  3. Ria Stolk:
    19 januari 2015
    Beterschap Kathinka! Ik heb dezelfde klachten als jij, dus ik weet wat je voelt. Hopelijk knap je snel op. Met name dat hoesten is zo vermoeiend.
    Jullie vakantie is wel spectaculair hoor, het is heel bijzonder wat jullie allemaal zien en doen en meemaken. Geweldig.
  4. Jeroen:
    19 januari 2015
    Beterschap Katinka! snel beter worden hoor!

lijkt mij zalig dat warme water.
  5. Ria:
    19 januari 2015
    Van harte beterschap voor Kathinka, Ik denk dat de pittige kippensoep wel gaat helpen. Hopelijk kunnen jullie blijven genieten van al dat moois daar in Chili. Ik wist niet zo Chili zo prachtig is.
  6. Hans & Mariska:
    19 januari 2015
    We hebben nog zo gezegd, NIET ziek worden maar GENIETEN!
    Wordt snel beter lieverd, kunnen jullie weer verder genieten van al dat moois! XXX van ons