Zout en roze: de lagunes in de zoutmeren

17 januari 2015 - San Pedro De Atacama, Chili

Vandaag op een iets christelijker tijdstip opgestaan en eerst ekker ontbeten van het goede ontbijtbuffet in het hotel. Maar goed ook, want morgenochtend moeten we er voor vieren uit om de geisers te kunnen zien bij zonsopgang.

Onze excursie van vandaag voert ons als eerste naar het enorme zoutmeer dat rondom wordt begrensd door een keten van bergen en vulcanen. Chili heeft 150 actieve vulcanen; maar liefst 10% van de hele wereld. Het is hier een super-seismisch gebied door het constante schuiven van 2 grote aardplaten. Ook dit zoutmeer heeft een aantal lagunes van superzout water En daarin zie je..... flamingo's!

Alle drie voorkomende flamingosoorten in Chili vind je er: de Andes-flamingo, de Chileense flamingo en de James' flamingo. In dit gebied fourageren ze alvorens terug te reizen naar Noord-Amerika. Ze leven van plankton en heel kleine garnaaltjes' die ze met een vernuftig filtersysteem in hun snavel uit het zoute water halen. Je ziet ze niet in heel grote groepen, maar al met al toch wel met vele tientallen. Een bezoek dat zeer de moeite waard is. Niet te missen mocht je hier ooit komen.

Op de terugreis via Toconoa naar een werkelijke oase in een smal dal. Omdat het juist daar vruchtbaar was, met zoet water, kwamen de eerste mensen er rond 300 n.Chr. Er waren 5 eeuwen van hoogtij met groenten, fruit en lama's. Daarna kwamen er heel veel meer stammen, en dus ook veel meer strijd. De wijn voor de kerkmissen was van zo'n goede kwaliteit, dat hij vanuit dit dal kwam.

De tijden voor middag- en avondeten zijn hier overigens best wel laat: lunch vanaf 14.00 uur, avondeten op z'n vroegst vanaf 20.00, maar beide warm. Ik vind die tijdstippen best gek. Om 2 uur heb je best trek, maar dan is 's avonds alweer warm eten best wel veel. Alternatief is dus niets eten....

1. Cobie:
    18 januari 2015
    Wat een mooi gebied is dit van Chili met de zoutmeren tussen de bergen en vulkanen.
    En wat zullen ze genoten hebben van de wijn in de kerken.
    Jullie moeten wel vroeg op om naar de geisers te gaan kijken maar ik denk wel dat ook dit adembenemends mooi en indrukwekkend zal zijn.
    Xxx Cobie.
  2. Renée Tichelaar:
    Heel erg mooi en apart
  3. Ria Stolk:
    18 januari 2015
    Wat zien jullie toch prachtige dingen. Met name die flamingo's wekt mijn jaloezie :)
    Maar de dingen die jullie daar zien en meemaken zijn voor mij werkelijk heel bijzonder. Dat is echt genieten.
    groetjes Ria
  4. Ria en Peter:
    18 januari 2015
    Wat een prachtige reis maken jullie, wat zullen jullie genieten!!!
    Leuk om te lezen, heel leuk.
    groetjes Ria en Peter
  5. Nanny en Koos:
    18 januari 2015
    We moeten gaan sparen ..... te mooi dat alles om niet een keer te zien !!
  6. Ria:
    18 januari 2015
    Op de foto's ziet er ruig, en prachtig uit. Geweldig die geisers. Enorme natuur. echt super mooi